selsema babi | Blog BudakFadhilah

26.4.09

selsema babi

start//9:04pm

sebenarnya nama dia flu khinzir.
takot saya dengar.
gerun.
geli pun ada.

dengar berita ni masa tengok berita.
ye ke?
ntah.lupa sudah..
betul kot..

mmg agak mengejutkan dan mengerikan.

selsema ni dah merebak dekat mexico..
dah duapuluh orang mati.
virus ni gabungan unsur genetik
daripada khinzir, burung dan manusia.
saintis tak pernah lagi jumpa virus ni..
baru sekarang dorang jumpa.

Three little pigs by Bigbird3

buat masa ni,,belum wujud lagi vaksin yang boleh
bertindak dengan virus nie.
yang paling saya takut,,
virus nie boleh merebak keseluruh dunia..
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...
mintak mintak tidak..
amin..amin..


ni ada sedikit info:

Pakar wabak selsema dari Universiti Michigan,
Dr. Arnold Monto berpendapat bahawa
sebelum ini memang wujud kes virus
selsema khinzir di dalam badan manusia
hasil dari hubungan terus di antara
manusia dan khinzir.
Menurutnya yang ini agak berbeza.


Centre of Disease Control (CDC) di Amerika
Syarikat berpendapat, terdapat kombinasi
unit virus yang dijumpai ini kerana segmen
genetiknya tidak pernah dijumpai pada mana-mana
khinzir mahupun manusia.

Virus ini mempunyai campuran segmen
genetik daripada manusia,
segmen virus selsema burung dari Utara Amerika
dan virus khinzir dari Eropah, Asia dan Amerika Utara.


Virus yang baru ini dijangka boleh membunuh
ramai manusia dan merebak dengan cepat kerana
hibrid kombinasi genetiknya unik dan
manusia masih belum boleh menghasilkan
antibodi semulajadi untuk melawan
virus ini dalam masa yang begitu singkat.


Yang boleh menyebabkan ia tersebar sekiranya
kita mengimport khinzir-khinzir hidup dari
luar negara, atau khinzir di Malaysia terkena
virus selsema ini dan merebakkannya kepada manusia.

ada hikmah orang islam diharamkan makan khinzir.


"ya allah ya tuhanku, kau hindari lah negara kami ini
daripada wabak yang sungguh menakutkan nie"
amin.amin




p/s:info info ni daripada pak yahoo ye..


2 comments:

Siti.Mohalisa said... Reply to this comment

haih.dunia dunia
mcm mcm
dulu selsema burung
sekarang selsema babi lah pulak
haha

nur fadhilah said... Reply to this comment

siti//haha.tau tak apa.. :)

#TechiesIntern (2) #WW (27) About Me (9) Contest (2) Dapur (10) Dear Diary (35) Dua (5) Family (11) Final Year (2) Foundation year (25) Love (3) Melaka (5) Nuffnang (2) Pentingkah (5) Resipi (4) Seks (3) Songs (16) Tagged (8) Tanya (4) TechiesConvo (1) Terkini (19) Tiga (5) Tips dan Informasi (19) UTP (22) UTPclassof2015 (1) UTPGraduation (1)
© 2011; Blog Budak Fadhilah | Edited by: Fadhilah Mn | Powered by Blogger

My Ping in TotalPing.com Blogged.my Creative Commons License